Thursday 3 September 2015

topic 2

TEACHING AND LEARNING APPROACH

Pendekatan pembelajaran dapat diartikan sebagai sudut pandang mengenai proses pembelajaran/ proses belajar mengajar yang mengarah kepada pandangan terjadinya proses yang sifatnya masih umum yang didalamnya mewadahi, memberi inspirasi, menguatkan dan melatari atau mendasari metode pembelajaran.

Behaviorisme adalah teori perkembangan perilaku, yang dapat diukur, diamati dan dihasilkan oleh respons pelajar terhadap rangsangan. Tanggapan terhadap rangsangan dapat diperkuat dengan umpan balik positif atau negatif terhadap perilaku kondisi yang diinginkan. Hukuman kadang-kadang digunakan dalam menghilangkan atau mengurangi tindakan tidak benar, diikuti dengan menjelaskan tindakan yang diinginkan.
kognitif merujuk kepada aktiviti-aktiviti mental seperti berfikir, menaakul,menganalisis, membentuk konsep, menyelesaikan masalah dan sebagainya. PendekatanKognitif merupakan pendekatan yang memberi perhatian khusus kepada proses pemikiranindividu seperti kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran belajar dan motivasiyang dipelopori oleh ahli psikologi Gestalt, Pieget, Vygotsky, Gagne, Bruner dan Ausubel.

selain daripada itu, perkaitan diantara teori construtivisme dan teknologi pula adalah meningkatkan pengalaman kanak-kanak secara 'hands on', dimana apabila kanak-kanak di beri pengajaran dan pembelajaran melalui teknologi kanak-kanak akan dapat menambah pengalamannya. sebagai contoh seorang guru membenarkan mereka secara satu persatu untuk menyentuh komputer maka disini kanak-kanak sudah mendapat pengalaman untuk menekan kekunci komputer tersebut. oleh itu perkaitan antara construtivisme dan teknologi dapat dilihat.

No comments:

Post a Comment