TEACHING
AND LEARNING APPROACH
Pendekatan pembelajaran dapat
diartikan sebagai sudut pandang mengenai proses pembelajaran/ proses belajar
mengajar yang mengarah kepada pandangan terjadinya proses yang sifatnya masih
umum yang didalamnya mewadahi, memberi inspirasi, menguatkan dan melatari atau
mendasari metode pembelajaran.
Behaviorisme adalah teori
perkembangan perilaku, yang dapat diukur, diamati dan dihasilkan oleh respons
pelajar terhadap rangsangan. Tanggapan terhadap rangsangan dapat diperkuat
dengan umpan balik positif atau negatif terhadap perilaku kondisi yang
diinginkan. Hukuman kadang-kadang digunakan dalam menghilangkan atau mengurangi
tindakan tidak benar, diikuti dengan menjelaskan tindakan yang diinginkan.
kognitif merujuk kepada
aktiviti-aktiviti mental seperti berfikir, menaakul,menganalisis, membentuk
konsep, menyelesaikan masalah dan sebagainya. PendekatanKognitif merupakan
pendekatan yang memberi perhatian khusus kepada proses pemikiranindividu
seperti kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran belajar dan
motivasiyang dipelopori oleh ahli psikologi Gestalt, Pieget, Vygotsky, Gagne,
Bruner dan Ausubel.
selain daripada itu, perkaitan
diantara teori construtivisme dan teknologi pula adalah meningkatkan pengalaman
kanak-kanak secara 'hands on', dimana apabila kanak-kanak di beri pengajaran
dan pembelajaran melalui teknologi kanak-kanak akan dapat menambah
pengalamannya. sebagai contoh seorang guru membenarkan mereka secara satu
persatu untuk menyentuh komputer maka disini kanak-kanak sudah mendapat
pengalaman untuk menekan kekunci komputer tersebut. oleh itu perkaitan antara
construtivisme dan teknologi dapat dilihat.
No comments:
Post a Comment