Apa yang saya faham mengenai
teori ini adalah :
1. Teori Pembelajaran Sosial ini
diperkenalkan oleh Albert Bandura. Teori ini lebih mengutamakan peniruaan dalam
kanak-kanak. Tokoh menekankan tentang bagaimana tingkahlaku kita dipengaruhi
oleh persekitaran melalui peneguhan cara memandang dan cara berfikir yang kita
dapat terhadap sesuatu maklumat. Guru boleh menilai kanak-kanak dengan
mengadakan aktiviti pembelajaran teknologi. Contoh menggunakan video cerita
upin dan ipin yang mana cerita itu banyak menunjukkan contoh atau moral yang
baik kepada siapa sahaja yang melihatnya. Apalagi kepada kanak-kanak yang mudah
terikut-ikut dalan jalan cerita tersebut. Di sini menunjukkan bahawa
kanak-kanak mudah meniru apa-apa sahaja tingkahlaku atau perbuatan yang dilakukan
oleh orang lain samada baik atau buruk.
2. Teori Pembelajaran Humanisme ini
diperkenalkan oleh Carl Roger, dan Abraham Maslow. Teori ini melihat pelajar
sebagai seseorang yang berpotensi atau berbakat dalam sesuatu bidang,
bermotivasi kerana mendapat rangsangan atau dorongan yang baik dan mereka juga
berkeupayaan untuk belajar dan berkembang dari masa ke semasa. Hubungan dan
penerimaan guru kepada murid adalah faktor utama dalam teori ini. Contohnya
guru hendaklah menerima setiap murid-murid tanpa syarat, mengikut potensi dan
keupayaan masing-masing. Guru perlulah bersikap adil kepada semua murid dan
guru mesti menggalakkan kanak-kanak untuk melibatkan diri dalam apa jua
aktiviti di dalam kelas atau luar kelas. Contoh aktiviti di dalam kelas adalah
aktiviti menyanyi. Guru perlu membuat demonstrasi kepada kanak-kanak sebelum
memulakan aktiviti menyanyi seperti murid mendengar dan mengikuti apa yang
cikgu lakukan.
No comments:
Post a Comment