select approaching media
to produce effective learning enviroments using technology resources in early childhood classroom.
Pilih pendekatan media untuk
menghasilkan persekitaran pembelajaran yang berkesan menggunakan sumber
teknologi dalam kelas awal kanak-kanak Secara keseluruhannya, saya dapat
mempelajari tentang fungsi penggunaan teknologi ini terhadap pengajaran dan
pembelajaran. seperti mana dalam topik 7 membincangkan mengenai memilih media
yang sesuai bagi menghasilkan persekitaran pembelajran dan pengajaran yang
lebih berkesan melalui menggunakan sumber-sumber teknologi dalam pendidikan
awal kanak-kanak. Dalam topik ini iaitu antara media yang dinyatakan seperti
media elektronik dan juga media bukan elektronik.
Media elektronik seperti komputer, dan television, media ini
menghasilkan pembelajaran dan pengajaran yang berkesan dimana menurut kajian
clements (1987) dan Hough dan Ellis (1997) mengatakan bahawa teknologi maklumat
dan komunikasi ini boleh membantu kanak-kanak untuk menghasilkan sesuatu yang
lebih kreatif. selain daripada itu juga dapat mewujudkan sesuatu suasana yang
pembelajaran yang mencabar minda kanak-kanak tetapi walaubagaimana pun media
elektronik ini menarik minat kanak-kanak untuk melakukan aktiviti pembelajaran dan
pengajaran di dalam kelas. penggunaan media ini juga adalah untuk tujuan
pengayaan dan pemulihan kepada kanak-kanak serta media ini melibatkan tayangan
video ataupun video lagu.
Media bukan elektronik pula seperti buku teks, dan gambar rajah. Media bukan
elektronik juga menghasilkan sesuatu pembelajaran dan pengajaran yang berkesan
juga. kerana melalui gambar rajah kanak-kanak mudah memahami pengajaran yang
dijalankan. selain daripada itu juga dengan menggunakan buku teks kanak-kanak
boleh membaca, menulis, menyebut perkataan dengan jelas berdasarkan apa yang
sudah di lihatnya itu.
kedua-dua media tersebut mempunyai
kelebihan dan juga kekurangan. oleh itu, hanya guru yang bijak untuk memilih
media teknologinya sebagai aktiviti pembelajaran dan pengajarannya terhadap
kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment