Designing and planning a non-electronic
media center in early childhood classroom.
Melalui hasil pembentangan
kumpulan, ini amat berkaitan dengan penggunaan pelbagai jenis-jenis media yang
digunakan di dalam bilik darjah untuk melengkapkan lagi pembentangan yang
hendak disampaikan.
Topik 9 adalah mereka bentuk dan merancang
pusat media bukan elektronik di dalam kelas bagi pendidikan awal kanak-kanak.
dalam topik ini terdapat 4 peringkat penghasilan media bukan elektronik antaranya
ialah
1
penghasilan media secara
tiruan
2
penghasilan secara
pengubahsuaian
3
penghasilan secara kreatif
4
inovasi dan peniruan
Peringkat ini melibatkan keupayaan mentafsir
dan menyelesaikan sesuatu masalah bagi mencipta sesuatu bahan pembelajaran dan
pengajaran kepada kanak-kanak. Serta media yang telah disediakan oleh guru
dapat menambahkan pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah tanpa
memerlukan banyak kos. Sebagai contoh jenis-jenis media bukan elektronik ialah
gambar rajah, carta, graf, peta, kartun, poster, bahan 3D seperti boneka glob
dan model. selain daripada itu jug media bukan elektronik ini mempunyai
kelebihan antaranya ialah
1 dapat mengembangkan
kemahiran kanka-kanak berfikir secara kritis dan kreatif
2 membantu penguasaan 4M iaitu
menakul, membaca, mengira, dan menulis
3 dapat menyentuh sesuatu
benda seperti poster, bonela, glob, dan model.
Disamping itu juga merancang media bukan
elektronik bagi mewujudkan suasana pembelajaran dan pengajaran. Contohnya papan
kapur atau papan hitam, namun dalam penggunaan media ini terdapat kelebihan dan
kelemahannya. antara kelebihan menggunakan papan kapur atau papan hitam adalah
murah dan tidak memerlukan kos yang banyak, mudah didapati jika dibandingkan
dengan media elektronik. kelemahan media ini pula adalah penggunaannya
membosankan kepada kanak-kanak kerana digunakan dengan lebih kerap serta
mengambil masa yang lama jika mempunyai maklumat atau ilustrasi yang diperlukan
kecuali mempunyai persediaan yang lebih awal sebelum pembelajaran dan
pengajaran di jalankan.
No comments:
Post a Comment