Thursday 3 September 2015

TOPIK 8

APPLY INSTRUCTIONAL DESIGN PRINCIPLES TO SELECT APPROPRIATE TECHNOLOGICAL TOOLS FOR THE DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL AND PROFESSIONAL PRODUCTS IN EARLY CHILDHOOD CLASSROOMS.

Step 1 (Analyze)
Guru perlu  mengenal pasti pelajar. Guru mengetahui atau memahami minat atau cara pengajaran dan pembelajaran (p & p) yang mana menarik perhatian mereka. Lepas tahu meklumat, susun bahan atau cara pengajaran yang sesuai.

Step 2 (State objective)
 Meningkatkan perkembangan inkuiri.
 Meningkatkan perkembangan linguistik.
 Meningkatkan perkembangan kognitif.
Meningkatkan pengetahuan tentang IT dan Kerjasama.

Step 3 ( Select methods and material)
Soal jawab dengan murid dan memberi arahan. Interaksi guru dan murid serta murid dan murid. Media tidak bermasalah atau pun senang digunakan seperti video dan projektor.

Step 4  (Utilize and material)
Media yang digunakan dapat menarik perhatian. Contohnya, banyak gambar-gambar melalui objektif yang menentukan arah tuju pengajaran dan pembelajaran (p & p).

Step 5 - Require learner and participant
Semua kanak-kanak terlibat.
Guru terangkan langkah dan murid dapat memahami.


Step 6 (Evaluate and revise)
Nilai balik sama ada pelajar berasa seronok dan minat dengan cara pengajaran dan pembelajaran
(p & p).

Kekuatan video  :
 Mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak.
Dapat menarik fokus kanak-kanak.
Kanak-kanak tidak mudah merasa bosan.

Kelemahan video  :
Terlalu banyak slide.
kanak-kanak menjadi bising dan tidak dapat dikawal.
Proses menilai, sebelum, semasa dan selepas.

Profesional bermaksud pendidikan pengetahuan dan komitmen profesional yang diperlukan untuk menggalakkan pembelajaran dan perkembangan kanak-kanak. Perkara penting yang ada dalam profesional ialah penyediaan, pengetahuan dan juga kemahiran.

No comments:

Post a Comment