APPLY
INSTRUCTIONAL DESIGN PRINCIPLES TO SELECT APPROPRIATE TECHNOLOGICAL TOOLS FOR
THE DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL AND PROFESSIONAL PRODUCTS IN EARLY CHILDHOOD
CLASSROOMS.
Step
1 (Analyze)
Guru perlu
mengenal pasti pelajar. Guru mengetahui atau memahami minat atau cara
pengajaran dan pembelajaran (p & p)
yang mana menarik perhatian mereka. Lepas tahu meklumat, susun bahan atau cara
pengajaran yang sesuai.
Step
2 (State objective)
Meningkatkan perkembangan inkuiri.
Meningkatkan perkembangan linguistik.
Meningkatkan perkembangan kognitif.
Meningkatkan pengetahuan tentang IT dan
Kerjasama.
Step
3 ( Select methods and material)
Soal jawab dengan murid dan memberi arahan.
Interaksi guru dan murid serta murid dan murid. Media tidak bermasalah atau pun
senang digunakan seperti video dan projektor.
Step
4 (Utilize and material)
Media yang digunakan dapat menarik
perhatian. Contohnya, banyak gambar-gambar melalui objektif yang menentukan
arah tuju pengajaran dan pembelajaran (p
& p).
Step
5 - Require learner and participant
Semua kanak-kanak terlibat.
Guru terangkan langkah dan murid dapat
memahami.
Step
6 (Evaluate and revise)
Nilai balik sama ada pelajar berasa seronok
dan minat dengan cara pengajaran dan pembelajaran
(p
& p).
Kekuatan video :
Mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak.
Dapat menarik fokus kanak-kanak.
Kanak-kanak tidak mudah merasa bosan.
Kelemahan video :
Terlalu banyak slide.
kanak-kanak menjadi bising dan tidak dapat
dikawal.
Proses menilai, sebelum, semasa dan
selepas.
Profesional bermaksud pendidikan
pengetahuan dan komitmen profesional yang diperlukan untuk menggalakkan
pembelajaran dan perkembangan kanak-kanak. Perkara penting yang ada dalam
profesional ialah penyediaan, pengetahuan dan juga kemahiran.
No comments:
Post a Comment