SEPANJANG
SESI PEMBENTANGAN KUMPULAN 3 PADA HARI INI DI DALAM KELAS, SAYA DAPAT MEMAHAMI
MENGENAI REKA BENTUK PENGAJARAN DALAM MEMBINA PENGETAHUAN.
Terdapat beberapa jenis model
reka bentuk pengajaran dalam topik 5 ini iaitu Model ADDIE, Model ASSURE,
Gagne, Briggs, dan Wager Model. Mengenai Model ADDIE ini adalah merupakan garis
panduan kearah membina perisian dan bahan pengajaran pembelajaran berdasarkan
keperluan. Model ini juga menghasilkan rancangan pengajaran dan bahan pengajaran
agar penyampaian sesuatu pengajaran akan lebih efektif dan efisien. Hal ini
dapat membantu untuk kanak-kanak untuk mencapai objektif dalam pembelajaran.
Model ADDIE ini adalah untuk menganalisi dan mengenalpasti masalah secara
keseluruhan selepas pemilihan media pengajaran dan pembelajaran untuk menguji
keberkesanan serta mendapat maklum balas daripada kanak-kanak.
Manakala Model ASSURE ialah digunakan di
dalam bilik darjah bagi guru-guru merancang pembangunan media instruksional
secara sistematik. Proses menganalisis, merancang bahan yang sesuai ,
menentukan objektif, dan menggabungkan bahan pengajaran dan pembelajaran
tersebut agar murid-murid dapat melibatkan diri secara aktif di dalam kelas.
Begitu juga, model Gagne, Briggs, dan Wager yang telah menyediakan reka bentuk
pengajaran agar pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas dapat berjalan
dengan lebih sistematik.Model ini bertujuan memastikan pelajar bersedia untuk
belajar dan melibatakan diri di dalam pembelajaran dan pengajaran di dalam
kelas. Hal ini dapat membantu meningkatkan pengetahuan kanak-kanak dengan lebih
baik.
Walaubagaimanapun, terdapat juga kebaikan
dan keburukan dalam model reka bentuk pengajaran ini juga serta pelbagai
perbezaan dan ciri-ciri model ini. Hanya bergantung kepada individu itu sendiri
untuk menilai sejauh mana cara untuk menghasilkan proses pembelajaran dan
pengajaran dengan lebih sistematik agar dapat mencapai objektif pembelajaran
terhadap murid-murid. Oleh itu, saya dapat memahami semua isi kandungan yang
telah dibentangkan oleh kumpulan ini.
No comments:
Post a Comment